Voor deze pagina is het de bedoeling dat we de hele Daf lijn in beeld gaan brengen. Gevarieerd van klein tot groot. Het is daarom van groot belang dat U ons het één en ander toestuurt om zo deze pagina compleet te krijgen. Suggesties, foto's en gegevens kun je mailen naar info@legervoertuigen.nl.
Voor de mensen die een YA 126 willen gaan kopen of nog wat gegevens zoeken kunnen hier kijken voor een alle informatie omtrent dit voertuig.
Voor uitgebreide informatie over de YA 616 en YT 514 klik dan hier. (word document)
Hierbij een foto voor de collectie Daf, een YT 616 met een
Notoboom oplegger. Ook wel genoemd lolo-er. Ik had de eer daar op de rijden in
1971 en 1972 als dpl sld en korporaal. De trekker was aan de voorzijde voorzien
van een lier met trekkracht van 9 ton. Bij elkaar hadden we 440 liter benzine
aan boord, twee tanks van 200 liter en jerrycans van 20 liter. Verbruik, ik denk
1 op 1 á 2 en geladen 4 op 1. DE versnellingsbak van half gesynchroniseerd. Ook
was de trekker voorzien van stuurbekrachtiging. Trekker gewicht ik dat zo’n 10
ton.
42 H cie TD ingedeeld bij de JWF kazerne te Assen.
Onze hobby had nog veel mooier kunnen zijn als ons vaderlandse leger had besloten dit prachtige voertuig aan te kopen. Helaas, helaas, dan maar een Nekafje…..
In 1951 bouwde DAF in opdracht van het leger twee prototypes van een jeep-achtig voertuig, geschikt voor personen vervoer of een vracht van ¼ ton.
Het resultaat was een wat lomp (gewicht 1600kg!)
Wagentje, omschreven in het “DAFBLAD “ van
april 1952 als een “ware heuvelbestormer”.
H-aandrijving, torsievering, reductiebak en natuurlijk
Een Hercules benzine motor, deze keer een type J
4 cilinder van 60 PK bij 3200t/m. De achterwielaandrijving was apart in en uit te schakelen.
Let
op de verschillen tussen de twee prototypes
R.d.B.01-2002
bron: Het dafblad /alkenreeks nr.79/mil.transportvtgn.martin wallast.
Klik hier voor een foto van een Daf YA 66
Bouwjaar 1974
Aantal gebouwd 1.201
Uitvoering jeep model
motor type Renault B110E; 4 cylinder lijn; 4 takt
Cilinder inhoud 1.108 cc
Boring x slag 70 mm x 72 mm
PK (sae) / omwentelingen/minuut 53/500
Compressieverhouding 8,5:1
Koelsysteem watergekoeld
Koppeling Automatische, enkelplaats centrifugaal
Aandrijving Variomatic; 2 riemen
Overbrengverhouding 14,25:1/13,7:1
toerental stationair 1.050 1.200 toeren/minuut
volle snelheid 2.300 3.000 toeren/minuut
Voorwielophanging onafhankelijk
Achterwielophanging De dion as met bladveren
Remmen voor schijfremmen
Remmen achter Hydraulische trommelremmen
Carroserie zelfdragend
Lengte 3.750 mm
breedte 1.520 mm
wielbasis 2.250 mm
spoorbreedte voor 1.310 mm
spoorbreedte achter 1.240 mm Overhanging voor
755 mm Overhanging achter 740 mm
hoogte, normaal 1.500 mm
hoogte onbeladen 1.580 mm
hoogte met ruit neer 1.110 mm
ruimte tussen bodem en weg 190 mm
laadvloer 92 x 125 mm
laadvloer met achterstoelen neer 140 x 125 mm
Laadhoek 27 graden
electrisch systeem 24 Volt; 45 amp.
inhoud tank 50 liter
radius op een volle tank 500 km
leeg gewicht 870 kilo
Maximaal gewicht 1.295 kilo
laadgewicht 425 kilo
gewicht op vooras 560 kilo
gewicht op achteras 735 kilo
Max. snelheid 115 km
kruissnelheid 90 km
Acceleratie 15,5 seconden
draaicirkel 955 mm
Bandenmaat 145 x 14
Als je op op de onderstaande foto klikt zie je alles over de YP 104
YA 116 proto type
Met deze afbeeldingen zien we hoe onze web ontworpen is. Het begint namelijk altijd met een ontwerp. Voordat Daf met de YA 126 kwam, was er eerst nog de YA 116. Richard Haarsma stuurde ons de volgende tekeningen van dit voertuig, waarvoor onze dank.
Hoogheden in het bakkie
Tijd voor een vorstelijk bezoekje !!
R.d.B.12-2001
bron: het Dafblad jan.1955
Nog meer informatie over de YA 116
Op de foto is het prototype afgebeeld van de ya 126. De YA 116. Bij het aanklikken van de foto zie je een mooie vergroting van het voertuig die (nog) nergens anders te vinden is. Wie kan de verschillen zien tussen deze uitvoering en die van de YA 126. Misschien zijn er mensen die weten of er technisch gezien nog onderscheid tussen de twee uitvoeringen is. Ik zie de mailtjes met reacties graag verschijnen. Met dank aan Ron de Bie.
Reactie van Bert Takken;
Reactie van Dominique van der Borgh;
Eindelijk een tweede foto van de YA 116 de eerste die ik kende staat ook in MILITAIRE TRANSPORTVOERTUIGEN IN NEDERLAND van Martin Wallast (jammer genoeg uitverkocht) zelf heb ik deze foto ook origineel en een stuk groter.
Maar meer over dit prototype. torsieveren rondom, zie ook de bouw tekeningen op jou site. De foto's die er zijn zijn dus van een prototype met het onderstel volgens de tekening en een carrosserie die lijkt op dat van de latere 126. de voorwiel naaf van dit prototype is anders dan dat van de 126 waarschijnlijk omdat het prototype dezelfde lagering had als de eerste YA 318, die te zwak bleek te zijn. nog wat verschillen: schanier van de voorruit. voorruit wordt liggend afgesteund/fixeert door twee metalen strippen, zie ook YA 054. een ronde spiegel links net onder de voorruit. gladde voorbumper geen DAF zoals al genoemd een buis rond het reservewiel koeienvanger met rechte hoeken daar waar bij de 126 de reflectoren zitten. iets andere oorlogsverlichting links en rechts van de motorruimte geen deur "schanieren" volgend de tekening op jou site een andere motor-> luchtfilter boven op de motor dakspanten zoals bij de Dodge WC types uit wo2 met vriendelijke groet Dominique, Sneeuwwitje (mijn 126 ex zau) en Deng (de hond)
Reactie van Dominique van der Borgh; 29-12'2002
Ik was een tijdje niet meer op de site, van daar mijn late reactie op Bert Takken:
Als je de tekeningen goed bekijkt had de Daf YA 116 wel torsie vering op de vooras alleen zijn ze een stuk korter dan die van de 126. Op de achteras geen bladveren, zoals Bert schrijft, maar een enkele wieldraagarm met een schroefveer rond de schokbreker. Ook de layout van de aandrijflijn - H - is volledig aanwezig.
Een reactie op mijn eigen reactie:
De motor kan natuurlijk toch dezelfde Hercules zijn als in de 126 misschien zonder de speciale aanpassingen die door Daf gedaan zijn. En de brandstoftank licht tussen de achterwielen. Het chassis id duidelijk van een lichtere constructie. De brede dwarsbalk onder het vliegwiel huis is in de 116 een balkje onder de versnellings bak. Bij de trekhaak zijn er geen diagonale verstevigingen aangebracht.
met vriendelijke groeten Dominique van der Borgh
Van kopen tot rijden. Je vind hier alles over de YA 126.
YA 126 Hier vindt U alvast een aantal bestaande Daf modellen van de YA 126. We zijn echter nog op zoek naar al die andere uitvoeringen.
Dit is de Daf van Albert Akkermans in UN uitvoering. Uitgevoerd als radio wagen. Daarnaast nog een paar foto's waar we terug mee de tijd in gaan.
Op de onderstaande foto's zie je een kampement vol met radio wagens. Uiteraard met een beetje reclame voor de site. Daarnaast de radio wagen van Gert-Jan Ockers en daarnaast die van Montji.
Ook waren er een aantal Daf YA 126 voertuigen omgebouwd tot brandweer wagen. Dit waren er slechts enkele. Hieronder vind je een samenvatting.
En er was ook nog een YA 126 in de Ambulance uitvoering.De foto werd ons toegestuurd door Niels Quist.
En tot slot de doorsnee tekening.
YA 314 De YA 314 is er in verschillende uitvoeringen. Hier is alvast een begin.
Voor uitgebreide naslag informatie kunt U het volgende Word Document openen.
De YA 314 kipper uitvoering van Roelof Seubring.
Klik hier voor Foto 1.
Klik hier voor Foto 2.
De YA 314 in manschappen en UN en BZB uitvoering.
We kregen van Ron de Bie de volgende relaas toegestuurd over de onderstaande foto.
De 314 is een de BZB wagen van 570herst. in Nw Milligen geweest. De opbouw is een eigenbedenksel van de werkplaatsbrandweer op een 314 alg uit een mob. complex. Voor meer foto's van deze auto zie de site vrienden van oude nl-legervoertuigen, fotoboek richard haarsma.(de huidige eigenaar.)
Voor wat betreft de overige "brandweerauto's": op elke kazerne of mob-complex
was een BZB-groep.de groepen waren verantwoordelijk voor de eerste hulp bij
brand of andere ellende.vaak knutselden zij zelf naar eigen inzicht webjes,nekafs
om tot brandweerwagen, wat de meest wonderlijke voertuigen te zien gaf.ik zelf
begon meestal het deuntje van de "comedy capers"te zingen als ik weer eens 8 man
in brandtenue op een nekafje met aanhanger voorbij zag razen.
Hierbij ook nog een foto van een YA 314 Kipper. We hopen er ook nog eens één uitgeklapt te kunnen plaatsen.
We starten met de YA 324 in UN uitvoering.
En daarna werkplaats uitvoering.
Ook is de Daf YA 328 uitgevoerd in diverse uitvoeringen. Hieronder vindt je een samenvatting.
Allereerst de YA 328 artillerie trekker en daarna de YA 328 toolset. Uitgebreide foto's en naslag informatie over de YA 328 toolset vindt je op de terug op de tijd pagina.
YT 514. Dit is de YT 514 van Goossen Foppen. De technische gegevens zijn onderweg.
In het word document vind U uitgebreide informatie over de YA 616.
We beginnen dit rijtje met de YB 616 takelwagen de YA 616 uit de beproeving periode. We hopen dat het zeer snel uitgebreid kan worden met de technische gegevens en andere uitvoeringen van dit voertuig. Meer over zware voertuigen vind je op de zware voertuigen pagina. Mail je kennis door naar info@legervoertuigen.nl en we plaatsen het graag.
Ook van dit voertuig hopen we zeer spoedig meer informatie te verkrijgen. De Daf YA 626.
We hebben slecht enkele foto's van een YP 408. Mocht je echt alles te weten willen komen over dit voertuig dan is een bezoek aan de YP 408 site een must.
Onderstaande foto werd ons toegestuurd door Niels Quist
Daf YP-408 Voertuig, Pantser, Wiel : 8x6, YP-408, 24 V
Ledig Gewicht:10000 kg
Lengte:6,23 m
Breedte : 2,40 m
Hoogte : 2,37 m ( het geweer ,de mitrailleur meegerekend)
Motor: DAF DS-575
Verbruik:1 liter per 3,43 km
Type:6 cilinder diesel met turbo-compressor
Vermogen:165 pk bij 2400 rpm
Varianten:
PWI-S (GR) (Infanterie: Groepsvoertuig)
PWI-S (PC) (Infanterie: Peletonscommandant)
PWCO (Commando op Compagnie of Bataljon niveau)
PW-GWT (Gewondentransport)
PW-MT (Mortiertrekker)
PW-V (Vracht)