Op deze pagina;
42 H cie TD ingedeeld bij de JWF kazerne te Assen.
Terug in de Tijd met Johan van der Werf 61-5
Terug in de tijd met Dhr Wim van der Kraaij 66-4
Jan de Jong lichting 60-1 , 11GK verbandplaats cie Wittenberg.
Terug in de tijd met Dhr Raatgever
Terug in de tijd met Dhr Lochem
We gaan terug in de tijd met Albert van den Eshof
Terug in de tijd met Dhr. W.Warekamp
Terug in de tijd met Harry Heida
Terug in de tijd met Theo Quaak
Diensttijd van Hans van Oorschot
Korps Mobiele Colonnes - Fotoreportage uit 1982.
"Dienst" van Rogier van Aerde 1961.
Jo Bastings, lichting 82-1, 616 chauffeur
Dienstfoto's van Jo van Kemseke
Terug in de tijd met Ron de Bie
Terug in de tijd met Bart Rijnhout
De diensttijd van Klaas Jan Albers
Terug in de tijd met Ton Muijtjens
De diensttijd van Onno Schretzmeijer
Klik op de foto voor een vergroting.
Op deze pagina gaan we terug in de tijd met oude dienst foto's met de daarbij behorende verhalen. Suggesties zijn altijd welkom. Mail uw foto's en verhalen door en ze worden zo spoedig mogelijk geplaatst.
Terug in de tijd met Ger, 42 H cie TD ingedeeld bij de JWF kazerne te Assen.
Hierbij een foto voor de collectie Daf, een YT 616 met een
Notoboom oplegger. Ook wel genoemd lolo-er. Ik had de eer daar op de rijden in
1971 en 1972 als dpl sld en korporaal. De trekker was aan de voorzijde voorzien
van een lier met trekkracht van 9 ton. Bij elkaar hadden we 440 liter benzine
aan boord, twee tanks van 200 liter en jerrycans van 20 liter. Verbruik, ik denk
1 op 1 á 2 en geladen 4 op 1. DE versnellingsbak van half gesynchroniseerd. Ook
was de trekker voorzien van stuurbekrachtiging. Trekker gewicht ik dat zo’n 10
ton.
42 H cie TD ingedeeld bij de JWF kazerne te Assen.
Terug in de Tijd met Johan van der Werf 61-5
Op herhaling 1967. Een maand oefening draaien in de
lunenburgerheide. Daarmee maakte ik als dienstplichtige 24 maanden dienst vol
als kanonIer 1 . Fl 1,35 per dag. Lichting 61-5 (automonteur)
Terug in de tijd met Dhr Wim Kraaij, lichting 66-4.
Beste mensen hier een relaas uit een van de verhalen uit mijn dienstplicht tijd ik was van 66-4.
Opgekomen bij de genie in augustus 66 bestemd als OO , maar dat wilde ik niet na enig geharrewar en een maand extra Lunetten in Vught naar de rijopleiding in Venlo ( Blerik ) Fred. Hendrik kazerne, met al een burger BE rijbewijs opzak toch weer opnieuw je rijbewijs proberen te halen ne ja hoor dat lukte op de JEEP NEKAF . gezeur met de rijinstructeurs de zand afgraving oprijden en er af ook in de avond, ze vonden het dan leuk op hun voet op je voet op het gaspedaal te zetten, je ging met een rot gang de helling af met het zweet in je handen, maar ja op een gegeven moment stond ik voor de klas i.v.m. een vergadering van het kader, men vond dat ik wel een les accumulator kon geven, al zo uitgevoerd.
De sgt. maj. stond aan het eind van de les voor het raam te kijken hoe het een en ander werd afgebracht en de maten luisterde zowaar naar mij ( we waren toch allemaal gelijk gestemde )
Plots werd ik in een klas voor rijinstructeur gestopt zonder mijn uitdrukkelijke toestemming.... ja dat moest je zelf geven.
Naar Nunspeet overgeplaatst en kwam bij v. Heutsz 48e painfbat van geen jeep hebben werd ik plv MTO.... BOS hok beheerder en wagenpark indeler, maar er kwam een JEEP tot mijn beschikking en ik ging zo veel mogelijk als kon op pad.
Ik werd uitgezonden met een maat en twee kapteins , in twee JEEP’s met aanhanger naar Honhe 1967 maart , ik was daar chauffeur van een scheidsrechter bij een oefening.
‘s-nachts op pad en eerst in een sloot te zijn gereden , waar ik op eigen kracht weer uit kwam ( toch sterk de NEKAF ) maar een natte kaptein, hij ha zo’n lange wollen jas aan en wij alleen GVT buiten pakken ik was niet nat.
Verder door gereden en we gingen een heuvel op, met oorlogs verlichting.... daar ging de JEEP steeds langzamer rijden en wat ik ook schakelde we stonden bijna stil, de kap zij nou de heuvel is toch niet zo stijl, of kan je nier rijden .....
Wat bleek na inspectie, daar lopen staaldraden kabels over de weg om de doelen te laten bewegen , een kabel had de terreinband gepakt en was om mijn achter as gedraaid.
Langzaam weer terug gereden en de kabel geholpen om er af te draaien. Wij weer verder maar plots geen rem !!!
ik heb verder niets gezegd en ben gewoon op de handrem of wel met de handrem verder gereden.
Toen moest er de volgende dag gerepareerd worden maar ja veel Munga’s maar geen NEKAF monteurs.... Zonder vaste stand verder gesleept.... Marechaussee keek waarom ik gesleept werd, bonje ik mocht niet verder erger nog ook in de volgende dagen zag ik mijn thuis reis komen te vervallen .
Op slinkse wijzen naar een monteur gegaan van de DAF YA 328, wat bleek hij had olie kachels gerepareerd en aangelegd als burger, laat hij nou een setje optromp gereedschap bij hem hebben en daar mee kon de koperen remleiding worden gerepareerd, dus na twee dagen weer naar Nunspeet en prestatie verlof.
Verder heeft de NEKAF daar door het terrein gereden en de andere Munga’s laten staan.
Vriendelijke groet Conny en Wim
Rijschool Blerik Venlo Fred. Hendrik kazerne 1966/67
Hier ben ik ook weer met een radio oefening bij Kootwijk als ondersteunings zender voor grotere afstand, zie antenne
In de garage in lpl Nunspeet 1967
Rijschool blerik een dienst maat 1966/67
In Honhe oefening 1967
Op de weg naar huis april 67 van af Honhe onder Hamburg.
Oefening vliegveld de rips in de Peel 1967
Hier staan we weer in het midden in Honhe 1967
Als scheidsrechter op de lunnenburger heide 1967
Lunnenburger heide
Colonne gereed bij de Peel
Voor het legerings gebouw chauffeur van de week. Nunspeet
Onderstaande foto's zijn ons toegestuurd door Dhr. Raatgever.
Deze foto's werden ons toegestuurd door Albert van den Eshof
1964
Even pauze in België
Tekst op bord: Hij reed niet te hard, maar wel te hard voor La Courtine.
De volgende foto's kregen we toegestuurd door Dr. W.Warekamp
(onder)
De YB 616 (buddy) van 11 genie bat. In Wezep
(onder)
Introductie nieuwe kranen bij de genie van links naar rechts:
Saturn
12 tons P&H kraan deutz diesel
20 tons P&H kraan met waukesa benzine motor verbruik 1op 750 meter en de international graaf machine .
(onder)
Het gaat ook wel eens fout.
We kregen van Harry Heida leuke foto's toegestuurd uit zijn oude diensttijd.
Dit is een serie: ik zat ½ ziek bij een kvv-er in de takeldoos. Van het weggetje waren de bermen vernieuw, in ieder geval zacht, plots raakte hij de berm en werd aldus opzij getrokken; met de fotoserie tot gevolg. Waar het was weet ik natuurlijk allang niet meer.
Scheveningen: is de rit aan het einde van de opleiding: een rit vanaf de Constant Rebeque Kazerne, Oirschotsedijk Eindhoven.
YB 408 is ook ergens op een oefening in Duitsland, ergens bij Paderborn (?
Geen idee waar het is, ik denk ergens op de Veluwe
Spreekt voor zich: Duitsland
We kregen van Ron de Bie weer een stapeltje foto's toegestuurd om deze pagina mee te verfraaien.
De foto's zijn afkomstig uit diverse oude Legerkoeriers.
Bij deze een aantal foto's van de YA 328, zoals hij in gebruik was bij mijn 44e AFDVA.
Hierbij stuur ik een paar afbeeldingen uit m'n diensttijd bij de 41 afdva stfvzbat in '73/'74
Diensttijd van Hans van Oorschot
Snuffelend door m'n diensttijd fotoboek vond ik nog wat aardige foto's voor je site. Het onderdeel is 428 InfBevCie (Infanterie Beveiligings Compagnie) van Heutsz.
Groetjes
Hans van Oorschot
Marechaussee Nekaf. Foto's werden ons toegestuurd door Maikel Prins, de teksten zijn afkomstig van Fred Klijndijk. Onze dank hiervoor.
Deze foto uit 1979 laat zien dat er toen nog Nekafs actief waren en in dit geval met deurtjes. En er zitten ook behoorlijk wat spiegels op!
Zo stonden de NEKAF's in het gelid bij de garages op het Opleidingscentrum Koninklijke Marechaussee in Apeldoorn in de jaren 50 en 60.
Martin Lohof achter het stuur van zijn NEKAF met radio. Het is moeilijk te zien, maar op het dashboard staat aan de rechter kant : DIT VOERTUIG KOST....., en nou meen ik dat er in mijn tijd (1968) Hfl 10.000,= stond. Maar dat weet ik niet zeker.
Hier zie je rechts achter in de jeep de radio en antenne.
Soms moest er nog apart een bordje NETH. MIL. POLICE op de jeep en onder de ruit een rood-wit-blauwe sticker. Dat had te maken met de soort oefening.
Ook NEKAF's gingen kapot en reparatie vond dan plaats in het veld.
Korps Mobiele Colonnes - Fotoreportage uit 1982.
Jens van der Vorm – de Rijke jensenmartijn@hetnet.nl
Diverse liefhebbers hebben een Magirus-bluswagen van het vroegere Korps Mobiele Colonnes. Sommige voertuigen zijn verbouwd als camper. De dieselmotor maakte de aanschaf voor hobbyisten destijds aantrekkelijker dan de benzine- of LPG-slurpers uit Eindhoven.
De meeste wagens zijn in de eerste helft van de jaren vijftig geleverd.
Het doel van het KMC was, om bij grote oppervlaktebranden, de civiele brandweer
af te lossen. Immers, de reactietijd van het Korps was veel te lang voor de eerste brandbestrijding. De kracht van het KMC bestond echter uit het verplaatsen van heel veel water naar een beperkte plaats. “Inplaats van brand krijg je daar dus een overstroming. Gewonden onder het puin verbranden niet, maar verdrinken“, vatte een oud-KMC-er zijn taak samen.
De destijds recente ervaringen tijdens de oorlog (Rotterdam, Warschau, Londen, Coventry, Hamburg, Dresden, Berlijn) brachten aan het licht, dat het afgrendelen van stadsbranden verwoestingen kunnen beperken. En dat doe je in geval van nood door een brand “onder water te zetten”. Behalve de bluswagens had het KMC ook tal van aanhangerspuiten. En heel veel slangenwagens. Het KMC was mobiele waterpompcapaciteit en geen militaire brandweer.
Binnen defensie waren er verschillende colonnes (zeg maar bataljons), waarvan het personeel door landmacht, luchtmacht en marine werd geleverd.
Halverwege de jaren tachtig zijn zowel KMC als de BB (= Bescherming Burgerbevolking) opgeheven en werden de taken overgebracht naar de burgerbrandweer.
Omdat maar zelden grootschalig werd geoefend, zijn foto’s van het KMC in actie vrij zeldzaam. Aan het begin van de jaren tachtig was een familielid werkzaam bij het KMC en tipte tijdig over een oefening op locatie in zuid-Holland.
De foto’s heb ik toen (in zwart/wit) gemaakt tijdens de verplaatsing van Hendrik Ido Ambacht naar Hellevoetsluis. Naar ik meen was dat in de herfst van 1982. Het zal een van de laatste grootschalige KMC-oefeningen zijn geweest. De gemiddelde leeftijd van de voertuigen was veertig jaar.
Foto's uit het boekje, "Dienst" van Rogier van Aerde 1961. Toegestuurd door Ron de Bie.
Hier enkele foto,s van de takelwagen ya 626.
Foto 1; Muur vast in Duitsland.
Foto 2; Muur vast in Duitsland 2
Foto 3; Berging in Duitsland 1974.
Jo Bastings, lichting 82-1, 616 chauffeur
De foto's zijn gemaakt tijdens mijn rijopleiding bij RST in Tilburg en op Legerplaats Oirschot en tijdens oefeningen waaraan mijn onderdeel, 12 BEVO, meedeed.
Foto 1
De "geijkte" foto van iedere chauffeur,
Een van de favoriete werjjes op vrijdagmiddag: de plaat aanvegen,
Ik denk dat de foto van voor 1956, is te zien aan de plaatsing van de spiegels op het takkenscherm en het ontbreken van de stadslichten. Meer weet ik er helaas niet van.
Met deze serie foto's hebben we letterlijk door de fotoboeken van Jo van Kemseke mogen spitten. Hierin stonden vele foto's van voertuigen. Daarbij nog wat leuke groepsfoto's, loonstrookje, en zelfs een rouwkaartje voor het afzwaaien van de dienst tijd.
Jo, nog bedankt voor de foto's.
Aanvulling toolset..
Tijdens de KL-opendagen in soesterberg was de mooi opgeknapte daf ya 328 werkplaatswagen van het legermuseum ook aanwezig. Zoals ik al verteld heb in m'n verhaal "toolsets op naam" waren er zelf geknutselde en officieel ingebouwde werkplaatsuitrustingen.
Deze 328 is voorzien van een, helaas niet helemaal complete, origineel ingebouwde toolsetuitrusting. Aan de buitenkant van de wagen is behalve de verhoogde huif niet veel te zien, voor het rechter achter spatbord zit een 220V stekkeraansluiting voor de bak verlichting en het valt op dat de bak vol zit met gaten voor bevestigingsbeugeltjes .
Binnen in de bak zie je de huifversterking met kippengaas en de achterwand met deur. Deze achterwand was vroeger ook met canvaszeil dicht gemaakt. Rondom aan de wand zijn 220V stekkerdozen gemonteerd en de bak is verlicht dmv. een waterdichte TL-verlichting. Indien er geen 220V voorhanden is , kan een 24V verlichtingsarmatuur in het midden van de kap de ruimte een beetje verlichten.
De vloer is met de laadbakplanken vlak gemaakt waardoor hieronder een extra laadruimte ontstaat. Hier bewaarden wij vroeger oa. de trekstang , sleepbord , plunjebalen en evt. smokkelwaar als we van Duitsland terug kwamen.
Verder zijn in de bak de inbouwdelen van de gereedschapuitrusting te zien, beugels voor luchtslangen , oliepompen, bandenlepels, olie opvangbakken enz.. de drie ladekasten zijn bestemd voor de handgereedschappen en de zogenaamde "winkelartikelen", de bouten en moeren enz. Boven op deze kasten stond een bankschroef en een slijpmachine.
Ook in een trapje om binnen te komen was voorzien. Meestal links voorin stond de compressor, aangedreven door een Brigss & Stratton benzinemotor en rechts achter een 3Kw aggregaat met net zo'n motortje. In de bijbehorende 1 tons aanhanger werden reservedelen, olieblikken, enz. opgeslagen.
Natuurlijk was de laadbakindeling niet altijd zo als hier omschreven, niet elke onderhoudsgroep had dezelfde gereedschappen en ideeën. Het aggregaat en de compressor, bijvoorbeeld, verdwenen vaak al snel naar de aanhanger .
Het is te hopen dat het legermuseum deze 328 toolset nog compleet kan maken , ook met de gereedschapuitrusting zelf, een mooie herinnering aan de vele onderhoudsgroepen die er zijn geweest.
R.d.B. 07-2002
Ron de Bie.
Toolsets "op naam".
In de 15 jaar dat ik in ons vaderlands leger heb rond gelopen heb ik meerdere toolsetvoertuigen "op naam " gehad.In mijn dienstijd was "De Toolset" een verhoogde daf ya 314 of ya 328 met een al dan niet officieel ingebouwde gereedschapsuitrusting tbv. de onderhouds groep. Vaak waren dit de paradepaardjes van een compagnie omdat deze auto's altijd binnen in de werkplaats stonden, eigenlijk alleen reden bij oefeningen en natuurlijk het toppunt van voorbeeldig onderhoud waren.
De soort ingebouwde werkplaatsuitrusting was afhankelijk van de aard van de compagnie waar deze diende: wielvoertuigen,rups,bewapening enz. Een aggregaat 2,5kw en een benzinemotor compressor was standaard.
Toen ik in 1977 vers uit de ts-opleiding kwam werd ik direct gebombardeerd tot toolsetchauffeur bij de B.O.G. (baltaljonsonderhoudsgroep) waar ik terecht was gekomen. Een zelf omgebouwde ya 314.
Twee jaar later werd onze B.O.G. opgedeeld in vier C.O.G.'s (compagnie onderhoudsgroep). Ik was m'n 314 weer kwijt en , oh drama, ik kreeg als toolset een 1 tons aanhanger met ingebouwde gereedschapset! Gelukkig duurde dit niet al te lang en kon ik van een andere compagnie uit het bataljon een 328 lenen die naar eigen inzicht ingericht mocht worden. Koekie voor 't baasje dus en ik heb er toen maar meteen een complete voertuigopknapbeurt van gemaakt, met als resultaat een pracht van een 328 die niet reed maar gleed.
Deze aktie ben ik nu voorzichtig aan het herhalen met mijn onlangs aangeschafte 328.
Nadat ik het leger groene pak verruild had voor een blauwe burgeroverall heb ik eerst een tijdje op een mob-complex in de garage gewerkt en ben daarna in een zogenaamde mobiele ploeg beland. Ook hier was een 314 toolset aanwezig . Met deze 314 heb ik 3 jaar rond gereden , soms weken lang als dagelijks vervoers middel , 110 km heen naar het werk, 110 km terug, tanken en de volgende dag weer.
Deze 314 was een officieel omgebouwde toolset wagen , de bak was voorzien van 24V verlichting, de huif was aan de binnenzijde versterkt met kippengaas , er zat een achterwandje met deur in , werkbank, enz.De toolset van onze mobiele ploeg was eigenlijk meer een kantine/kantoor en opwarmwagen. Het gereedschap had ik voor het grootste deel weggeborgen in de aanhanger.
Omdat zelfs bij ons de vooruitgang niet onopgemerkt bleef dook er ineens een ya 4440 met shelter op .Pracht van een bak maar klein (er paste hooguit 5-6 man in, niet kantine geschikt dus) en het hele gevaarte was op de snelweg niet vooruit te branden. Ik kon met de 314 zonder aanhanger het ding zelfs inhalen.
Gelukkig mocht een collega chauffeur worden van deze 4-tonner .
In de ondertussentijd wist mijn commandant na herhaaldelijk zeuren van mijn kant een ya 324 van de verzamelplaats los te peuteren. Die waren genoeg voorhanden met de komst van al die 4-tonners .
Tjonge wat een fijne bak! De auto was zo goed als nieuw en er zat een webasto kacheltje in de zeer ruime laadbak.
In de week dat de kerncentrale van Tjsernobyl ontplofte kreeg ik alle tijd om de bak aan te passen voor onze gereedschapuitrusting en kantine/kantoorspullen. Werkbanken er uit gesloopt , elektra aangepast, compressor en moderne gereedschapladek3asten ingebouwd enz, enz. Met deze ya 324 heb ik tot eind 1989 nog vele probleemloze kilometers gereden. Met de val van de muur veranderde in rap tempo de hele organisatie van de KL, mobiele ploegen werden "garages om de hoek" en m'n toolset moest weer ingeleverd worden, einde oefening……
r.d.b.04-200
Beeldopnamen uit de diensttijd van dpl soldaat Brouwer, lichting 55-6
Staf en Stafcie van het 112e Transportbataljon Aan en Afvoertroepen te Nunspeet. Op oefening in Luxemburg Juni 1956.
MP met willy's op een plein in Echternach.
De blue-diamonds waren ook mee,
En niet voor niets….
Ya 126 neemt short-cut door ravijn. Ya 314 in stabiele-zijligging op B-weg.
En waarschijnlijk regelde ze de pits tijdens het 314-racen op circuit Francorchamps.
Legerplaats Nunspeet
Oer-soldaat met Oer-combi
De jeeps van de stafcompagnie.
Ruig
Wat ruist daar door het struikgewas??
Deze soldaat geniet duidelijk van zijn oefening
r.d.b. 05-2002
Bart Rijnhout (nieuwe foto's)
Diverse reactie's heb ik mogen ontvangen op de rubriek TERUG IN DE TIJD. Vandaar ik heb besloten om eens te werken aan enige details die in mijn fotoverzameling is terug te vinden. Laat ik beginnen met de GMC. Hierbij twee foto's GMC-1 en GMC-2, die ik in 1966 op kamp Stroe heb vastgelegd. GMC-1 is een waterwagen waarbij opvalt dat het een voertuig is ZONDER voorwielaandrijving, een type dat een zeldzaamheid vormde binnen ons leger. De twee foto laat een GMC zien wel met voorwielaandrijving met dichte cabine. Zover mijn gegevens gaan lijkt het er op dat de tanks door het Nederlandse leger zelf zijn aangebracht
Dan zagen jullie al die foto van die oude DAF. Ook hier een tweetal foto's, foto DAF-1 is gemaakt bij de ingang van kamp Stroe in de jaren vijftig. De tweede foto is zo'n DAF (DAF-2) die wij in de zestiger jaren gebruikten als oefen opject voor onze bergingswerkzaamheden. Ik kan me nog wel herinneren dat dit soort voertuig werd gebruikt voor manschappenvervoer en later als bevoorradingsvoertuig.
Over de WILLY, (zie foto's willy-1 en willy-2) kan ik weinig vertellen. Men heeft mij wel eens verteld dat er in het leger (ik spreek over de vijftigerjaren) slechts een enkele Willy van dit type heeft gereden. Toen ik de foto van het wrak maakte was het inderdaad legergroen, met een rood-wit-blauw vlaggetje.
Als laatste een tweetal foto's van de International (inter-1 en inter-2) zoals deze werden gebruikt op de Menno van Coehoorn kazerne in Arnhem en op kamp Stroe. Deze Amerikaanse trucks werden voor allerlei soort vervoer gebruik en hadden een opvallend motorgeluid. De chauffeur die er mee reden hebben goed herinneringen aan deze wagens.
Mijn archief raakt leeg, doch ik wil graag eens vertellen hoe mijn ervaringen zijn met de voertuigen die rond 1966 in het Nederlandse Leger aanwezig waren. Zoals ik al eerder vertelde hebben wij te maken gehad met een scala aan vele types voertuigen. Ik ben aanwezig geweest in een tijd dat het Nederlandse Leger afscheid nam van de oude Amerikaanse voertuigen om over te stappen naar een Nederlandse product. Toch wil ik daar iets over zeggen. Ik ben binnengevallen in het Nederlandse Leger toen men nog moest werken met gift voertuigen afkomstig van het Amerikaanse Leger. Ik ben ook met mijn neus op de feiten gedrukt dat wij ons moesten aanpassen op het Nederlandse product, de DAF. De Daf zijkleppers waren leuke voertuigen, het reed lekker, een goed geluid en een enorm benzineverbruik. Wij hadden vele GMC's, van diverse pluimage, uit Amerika, uit Frankrijk en zelf voertuigen die hun oorsprong ergens uit de Pasific. Maar werkzaam op Kamp Stroe, je pakt een voertuig uit het veld, staat daar meer dan twaalf jaar, je moet hem een OVERHAUL geven en weer 100% up to date maken, dat kostte vele weken, dan verkreeg je een resultaat dat verteld moet worden. Als de eerste bewegingen in de motor hoorbaar worden dan moet je erkennen het loopt als een naaimachine. Ik denk dat de lieden die een GMC onder beheer hebben dit beamen. Ik heb nog nooit een auto gereden die zo naar de bestuurder luistert als een GMC. Omdat een kleurenfoto uit die tijd curieus is dan plaats ik hier een kleurenfoto gemaakt in Kamp Stroe.
Deze foto heb ik genomen in die tijd (1966) voor ons een dure aangelegenheid. 95 cent per dag was onze wedde, eens in de week een gratis pakje sigaretten. Een wit pakje met 10 stuks afkomstig uit noodrantsoenen uit HET JAAR 1944..!!!!!
Ik ben van de lichting 66/5 en ben toen toebedeeld bij een Nato onderdeel met betrekking tot het onderhoud, opslag en herstel van ale voertuigen van de Nato. Hierbij zend ik de nodige (unieke) foto's om de hobbyisten te voorzien van de type voertuigen waarmee wij toen werkten.
Bart Rijnhout
435ste Cie van Heutz (TD)
Foto's en teksten zijn ons toegestuurd door Bart Jansen. (Roadkapje)
Deze foto's hebben wij mogen ontvangen van Ton Muijtjens. Met deze foto's gaan we terug naar zijn diensttijd.
De volgende serie foto's komen uit een ver verleden. Otto Schretzmeijer stuurde ze ons toe met een terugblik op zijn diensttijd.
Hier volgt de mail die Otto ons toestuurde,
De door mij gemailde foto's zijn gemaakt bij mijn onderdeel zijnde het Jeeppeleton van de 840e Zware Transport Compagnie gelegerd aan de betonbaan op kamp Soesterberg. Dit ligt naast de terreinen van domeinen. De witte beschildering op de jeeps is een mammoet. Dit gezien het feit dat bij het onderdeel FTF 's reden met burgerpersoneel en 514's met korporaals die tanktransport deden.
Vele soldaten waren blij als zij eens een dag reden. Wij waren blij als het andersom was.
Met vriendelijke groet,
Onno Schretzmeijer