Home | Uitvoeringen | Uitvoeringen(verleden).

Uitvoeringen.

DAF YA 328 uitvoeringen

Het DAF YA 328 chassis heeft meerdere opbouwen. De artillerietrekker is de eigenlijke oer-328, daarnaast is er de uitvoering “algemeen” met of zonder lier. Uiterlijk is het grootste verschil de laadbak , die van de artillerietrekker was korter. Verder is de Art-trekker altijd voorzien van een lier. In het chassis van de Alg uitvoering zijn  de voorzieningen voor de lier grotendeels aangebracht maar de lier zelf was niet altijd geplaatst.

Links het chassis zonder lier.

 

 

 

 

 

 

 

Naast de artillerie trekker en algemene uitvoering zijn er nog wel wat andere carrosseriën op het chassis gezet maar niet in grote aantallen. Zo zijn er een aantal brandweer uitvoeringen gemaakt en een crash tender.

De KN-02-34 is nog regelmatig te zien tijdens  KL-evenementen

 

 

De crashtender in twee uitvoeringen  

 

Iedere Daf ya 328 chauffeur herinnert zich de rijopleiding. De eerste kilometers niet harder dan 6 KM/u om te leren 1-2 schakelen. Een korporaal instructeur die met een lat het schakel/koppel tempo aangeeft, op de meest vreemde momenten aan die grote rempook rukt en die stiekum verschrikkelijk veel macht had… van hem hing je verdere landmachtcarrière af.

De lesbak had niet veel echte rijles voorzieningen, eigenlijk alleen die grote remhefboom rechts voor. Vaak was het kopschotzeil er tussen uit gehaald zodat de andere leerlingen in de tocht mee konden kijken met de verrichtingen van hun maatje.

 

Aan het eind van de opleiding het mooiste gedeelte: terreinrijden !  3 laagà2hoog  leren schakelen, er achter komen dat je in een spoor maar beter het stuur losjes vast kan houden en zeker niet je duimen aan de binnenkant van het stuur!....

En dan daarna uren knoeien op de spuitplaats….

 

 

De Daf ya 328 is ook een taktisch voertuig. Het voertuig heeft geen standaard bewapening aan boord , wel  achter de chauffeur een wapensteun en later op de motorkap een uziklem.

 

 

 

De Daf ya 328 is al een stuk beter inzetbaar  met een .50 mitrailleur. Speciaal hiervoor kan een affuit worden gemonteerd boven de cabine.De bevestigingen zitten links en rechts voor op de laadbak boven de tankopeningen en rechtsvoor op het bumper.

De laadbak van de daf ya 328 is regelmatig gebruikt voor speciale doeleinden.  Te beginnen bij de bekendste, de “toolsetwagen”.  De laadbak is verhoogd zodat er met een vlakke laadvloer genoeg hoogte is om te kunnen staan. De huif is versterkt met kippegaas en er is een achterwand geplaatst. Rechts achter is uitwendig een waterdichte 220V aansluiting en in de bak TL-verlichting. Bovendien zijn er werkbanken ,diverse gereedschaphouders, een compressor  en een aggregaat in gebouwd.

 

De achterwand hoort ook bekleed te zijn met canvas. Het kwam regelmatig voor dat het gaas werd vervangen voor een houten betimmering.

Het canvaszeil op de foto was “2x verhoogd” of te wel er werden twee stukken achterzeil onder een gewoon laadbakzeil genaaid. Er waren ook wel hoge zeilen uit eén stuk. Parate onderdelen haalden het aggregaat en de compressor nog wel eens uit de bak  en dan functioneerde tijdens oefening de auto als slaapplaats en kantoor voor de Commandant Onderhoudsgroep.

De “toolset”was meestal het paradepaardje van de compagnie, keurig netjes onderhouden, alle “B-puntjes” 100%  en het voorbeeld voor alle chauffeurs van de compagnie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ook een bekende en een graag geziene gast tijdens oefening…: de CADI-bak…. De laadbak van deze 3-tonner is onder het zeil compleet beplaat en de achterzijde heeft een metalen klep die als een luifel geopend kan worden. De bak is inwendig voorzien van houders voor gamellen en vitrines voor de welbekende marsen, nutsen en gevulde koeken voorraad. Uiteraard is de achterklep voorzien van een stevig KL-goedgekeurd hangslot.

Aan de linkerzijkant van de bak is een ventilator gemonteerd en de bak is “1x verhoogd”. De meeste CADI-bakken waren gestationeerd bij de 116 CADI-compagnie. De mannen van “de gemaetsten aep”.

 (foto’s gezocht!!)

Een andere vaker voorkomend type.. de VRC-bak , VuurleidingsRegelCentrum te velde.

Ook weer een verhoogde huif , ditmaal “1x verhoogd”zodat er in het midden van de bak rechtop gelopen kan worden. Aan weerszijden zijn kleine bureautjes geplaatst zodat de “rekenwonders “ rustig konden werken.

 

 

In het inwendige van de diverse VRC-bakken waren nog al eens wat verschillen……

De opstelling van het VRC tijdens een oefening.

Het zou kunnen dat deze 328 ook een VRC –uitvoering is.. de huidige eigenaar noemt het een “radiowagen”..  wie weet meer?

Bij de luchtdoelartillerie diende een Daf ya 328-uitvoering met een vierling M-55 in de laadbak. 

De M-55 kon door een oprijgoot in de laadbak getrokken worden

(foto’s gezocht !!)

Nog een daf ya 328 met een hoge huif ; de HULO opbouw. Een d.m.v. twee elektro motoren aangedreven loopkraan in de laadbak. Bedacht voor artillerie compagniën die munitie moeten laden en lossen. Het geheel was nogal een aanslag op de batterijen . Daarom hebben deze 328’s een wisselstroomdynamo, op het dashbord is de ampèremeter vervangen door een batterijconditiemeter.

 

(foto’s gezocht !)

Natuurlijk zijn er ook nog wat  328’s waarvan er maar enkele zijn geweest. Een voorbeeld hiervan is de “mijnenlegger”.  Deze laadbak is door een genie-eenheid voorzien van een speciale mijnenleg inrichting. In het geniemuseum te Vught is een houten model van deze wagen te zien.

Hoewel eigenlijk geen bijzondere uitvoering maar gewoon een kale laadbak mag in het kader van het brandstoftranport de BOS-bak (Benzine-Olie-Smeermiddelen) natuurlijk niet ontbreken.

Een super veilig benzine transport middel, de laadbak open en vlak gemaakt en vol gepropt met jerrycans. Het geheel beveiligd met 2 extra brandblussers en een oranje vlag..  Om het drama compleet te maken bij ongevallen werd ook nog een open aanhangwagen achter gehangen gevuld met olie en smeermiddelen.

 

 

Niet dat er nooit pogingen zijn gedaan om hier wat aan te veranderen……

Zie hier de experimentele Daf ya benzinezakbak.

Dan nu de Unifil 328. Een gewone 328 maar dan wit gespoten..tenminste voor zo lang het duurde. De wagen kreeg het in libanon zwaar te verduren, oude techniek, slechte wegen of helemaal geen wegen, bergen,  het was eigenlijk allemaal te veel voor de dikkedaf…

Tot slot een ombouw die er wel aardig uitziet. De landmacht had een tekort aan oefentanks en heeft en einde raad een compagnie 328’s d.m.v. een namaak koepel en wat zijbetimmering zelf maar wat geknutseld……

 

Detail foto’s en werktekeningen van dit voertuig gezocht!!!!

Tot zover het overzichtje van diverse Daf ya 328 uitvoeringen. Aanvullingen,verbeteringen en vooral foto’s van harte welkom !!! Mail de webmaster.

RdB 01-2007

Met dank aan Ron de Bie.

 

 

Klik op de foto's voor een mooie grote uitvergroting.