Home
| Uitvoeringen
| Uitvoeringen(verleden).
Uitvoeringen.
DAF YA 328 uitvoeringen
Het DAF YA 328 chassis heeft meerdere
opbouwen. De artillerietrekker is de eigenlijke oer-328,
daarnaast is er de uitvoering “algemeen” met of zonder
lier. Uiterlijk is het grootste verschil de laadbak , die
van de artillerietrekker was korter. Verder is de
Art-trekker altijd voorzien van een lier. In het chassis
van de Alg uitvoering zijn de voorzieningen voor de lier
grotendeels aangebracht maar de lier zelf was niet altijd
geplaatst. |
Links het chassis zonder lier.
Naast de artillerie trekker en
algemene uitvoering zijn er nog wel wat andere
carrosseriën op het chassis gezet maar niet in grote
aantallen. Zo zijn er een aantal brandweer uitvoeringen
gemaakt en een crash tender. |
De KN-02-34 is nog regelmatig te zien
tijdens KL-evenementen
De crashtender in twee uitvoeringen |
Iedere Daf ya 328 chauffeur herinnert
zich de rijopleiding. De eerste kilometers niet harder dan
6 KM/u om te leren 1-2 schakelen. Een korporaal
instructeur die met een lat het schakel/koppel tempo
aangeeft, op de meest vreemde momenten aan die grote
rempook rukt en die stiekum verschrikkelijk veel macht
had… van hem hing je verdere landmachtcarrière af.
De lesbak had niet veel echte rijles
voorzieningen, eigenlijk alleen die grote remhefboom
rechts voor. Vaak was het kopschotzeil er tussen uit
gehaald zodat de andere leerlingen in de tocht mee konden
kijken met de verrichtingen van hun maatje. |
Aan het eind van de opleiding het
mooiste gedeelte: terreinrijden ! 3 laagà2hoog
leren schakelen, er achter komen dat je in een spoor
maar beter het stuur losjes vast kan houden en zeker
niet je duimen aan de binnenkant van het stuur!....
En dan daarna uren knoeien op de
spuitplaats…. |
De Daf ya 328 is ook een taktisch
voertuig. Het voertuig heeft geen standaard bewapening aan
boord , wel achter de chauffeur een wapensteun en later
op de motorkap een uziklem. |
De Daf ya 328 is al een stuk beter
inzetbaar met een .50 mitrailleur. Speciaal hiervoor kan
een affuit worden gemonteerd boven de cabine.De
bevestigingen zitten links en rechts voor op de laadbak
boven de tankopeningen en rechtsvoor op het bumper. |
De laadbak van de daf ya 328 is
regelmatig gebruikt voor speciale doeleinden. Te beginnen
bij de bekendste, de “toolsetwagen”. De laadbak is
verhoogd zodat er met een vlakke laadvloer genoeg hoogte
is om te kunnen staan. De huif is versterkt met kippegaas
en er is een achterwand geplaatst. Rechts achter is
uitwendig een waterdichte 220V aansluiting en in de bak
TL-verlichting. Bovendien zijn er werkbanken ,diverse
gereedschaphouders, een compressor en een aggregaat in
gebouwd. |
De achterwand hoort ook bekleed te
zijn met canvas. Het kwam regelmatig voor dat het gaas
werd vervangen voor een houten betimmering.
Het canvaszeil op de foto was “2x
verhoogd” of te wel er werden twee stukken achterzeil
onder een gewoon laadbakzeil genaaid. Er waren ook wel
hoge zeilen uit eén stuk. Parate onderdelen haalden het
aggregaat en de compressor nog wel eens uit de bak en dan
functioneerde tijdens oefening de auto als slaapplaats en
kantoor voor de Commandant Onderhoudsgroep.
De “toolset”was meestal het
paradepaardje van de compagnie, keurig netjes onderhouden,
alle “B-puntjes” 100% en het voorbeeld voor alle
chauffeurs van de compagnie. |
Ook een bekende en een graag
geziene gast tijdens oefening…: de CADI-bak…. De laadbak
van deze 3-tonner is onder het zeil compleet beplaat en
de achterzijde heeft een metalen klep die als een luifel
geopend kan worden. De bak is inwendig voorzien van
houders voor gamellen en vitrines voor de welbekende
marsen, nutsen en gevulde koeken voorraad. Uiteraard is
de achterklep voorzien van een stevig KL-goedgekeurd
hangslot.
Aan de linkerzijkant van de bak is
een ventilator gemonteerd en de bak is “1x verhoogd”. De
meeste CADI-bakken waren gestationeerd bij de 116
CADI-compagnie. De mannen van “de gemaetsten aep”. |
(foto’s gezocht!!)
Een andere vaker voorkomend type.. de
VRC-bak , VuurleidingsRegelCentrum te velde.
Ook weer een verhoogde huif , ditmaal “1x verhoogd”zodat
er in het midden van de bak rechtop gelopen kan worden.
Aan weerszijden zijn kleine bureautjes geplaatst zodat de
“rekenwonders “ rustig konden werken. |
In het inwendige van de diverse VRC-bakken waren nog al eens
wat verschillen……
De opstelling van het VRC tijdens een
oefening.
Het zou kunnen dat deze 328 ook een VRC
–uitvoering is.. de huidige eigenaar noemt het een
“radiowagen”.. wie weet meer?
Bij de luchtdoelartillerie diende een Daf
ya 328-uitvoering met een vierling M-55 in de laadbak.
De
M-55 kon door een oprijgoot in de laadbak getrokken worden
(foto’s gezocht !!)
Nog een daf ya 328 met een hoge huif
; de HULO opbouw. Een d.m.v. twee elektro motoren
aangedreven loopkraan in de laadbak. Bedacht voor
artillerie compagniën die munitie moeten laden en lossen.
Het geheel was nogal een aanslag op de batterijen . Daarom
hebben deze 328’s een wisselstroomdynamo, op het dashbord
is de ampèremeter vervangen door een batterijconditiemeter. |
(foto’s gezocht !)
Natuurlijk zijn er ook nog wat 328’s
waarvan er maar enkele zijn geweest. Een voorbeeld hiervan
is de “mijnenlegger”. Deze laadbak is door een
genie-eenheid voorzien van een speciale mijnenleg
inrichting. In het geniemuseum te Vught is een houten
model van deze wagen te zien. |
Hoewel eigenlijk geen bijzondere
uitvoering maar gewoon een kale laadbak mag in het kader
van het brandstoftranport de BOS-bak (Benzine-Olie-Smeermiddelen)
natuurlijk niet ontbreken.
Een super veilig benzine transport
middel, de laadbak open en vlak gemaakt en vol gepropt met
jerrycans. Het geheel beveiligd met 2 extra brandblussers
en een oranje vlag.. Om het drama compleet te maken bij
ongevallen werd ook nog een open aanhangwagen achter
gehangen gevuld met olie en smeermiddelen. |
Niet dat er nooit pogingen zijn gedaan
om hier wat aan te veranderen……
Zie hier de experimentele Daf ya
benzinezakbak.
Dan nu de Unifil 328. Een gewone 328 maar
dan wit gespoten..tenminste voor zo lang het duurde. De
wagen kreeg het in libanon zwaar te verduren, oude
techniek, slechte wegen of helemaal geen wegen, bergen,
het was eigenlijk allemaal te veel voor de dikkedaf… |
Tot slot een ombouw die er wel aardig
uitziet. De landmacht had een tekort aan oefentanks en
heeft en einde raad een compagnie 328’s d.m.v. een namaak
koepel en wat zijbetimmering zelf maar wat geknutseld…… |
Detail foto’s en werktekeningen van dit
voertuig gezocht!!!! Tot zover het
overzichtje van diverse Daf ya 328 uitvoeringen.
Aanvullingen,verbeteringen en vooral foto’s van harte
welkom !!! Mail de
webmaster.
RdB
01-2007
Met dank aan Ron de
Bie. |
Klik op de foto's voor een mooie grote
uitvergroting.
|