Home | Uitvoeringen | Uitvoeringen (heden).

Uitvoeringen (heden).

De Daf YA 328 in Vingerklip Lodge, Namibia

Foto's Timm Mehrens

 

De DAF YA 328 vandaag

Ongeveer 10 jaar geleden verlieten de laatste kavels DAF ya 328 de domeinen . Wat is er gebeurd met die auto’s?

  

Een groot gedeelte verdween direct richting sloperij en is alweer omgesmolten tot bv. Fennek plaatijzer. Maar sommige staan daar nog steeds in afwachting van een restauratie of als onderdelen leverancier. Een gedeelte is uitgevoerd naar het buitenland en zal intussen wel ergens uitgeteld langs de kant staan.

Gelukkig is, via soms wat handelaars omwegen, een flink aantal van deze daf’s in liefhebbershanden terecht gekomen.

Momenteel zijn er iets meer dan 100 ya 328’s op een BE-kenteken gezet waarvan 35% ook jaarlijks een APK-keuring krijgt (geg.RDW). Dat is voor een vrachtwagentype van 50 jaar oud toch een behoorlijk aantal te noemen.

We gaan eens zien hoe het voertuigenpark er nu bijstaat.

Een DAF YA 328 bezitten spreekt gigantisch tot de verbeelding van menige man die ooit chauffeur was van deze auto in dienst. Een opknappertje kopen is dan ook snel besloten, maar dan? De conditie van de ya 328’s die van de domeinen kwamen was soms gewoon goed maar vaak ook middelmatig tot slecht.

“Even” door de kentekenkeuring slepen is er meestal niet bij . Er wordt dus behoorlijk wat kennis en vaardigheid van de ya 328 eigenaar gevraagd om het bezit ook rijdend te krijgen en te houden. Wie nu een ya 328 koopt die jaren stil heeft gestaan, zonder enig onderhoud, heeft echt wat te doen.

Zo zien we dus dat er nog al eens eéntje jarenlang in een tuin blijft staan totdat paps onder dwang van mams besluit het apparaat toch maar weer weg te doen. Of niet! En dan gaat paps dapper aan het werk……

Schuren, krabben, schilderen is nog het simpelste.

Volgt al snel wat klein demontage werk….

En zo loopt het toch weer uit de hand…..

Anderen repareren alleen wat nodig is en hebben plezier met het rijden …op de weg en in het terrein.  Of indien voldoende beschikbaar de achtertuin of showen de 328 op verschillende evenementen.

Rijden clubritten..of gaan met een club terreinrijden.

Of stallen ‘m nog een tijdje….

Of proberen ‘m een tijdje uit als speeltoestel.

De Hercules JXLD is een prima motor maar met de benzine prijzen van nu wel wat duur in gebruik. Volgens de RDW zijn er nu minstens 12 328’s met een LPG-installatie en 6 met een dieselmotor ingebouwd.

 

Weer anderen gebruiken de ya 328 waar die eigenlijk voor gemaakt was: als legervoertuig maar dan nu in een re-enactmentgroep.

Nog een idee :  modificeer de hele auto… diesel d’r in, laat de steunwielen zakken, moderniseer het front en zie hier… de moderne DAF YA 328.

Iets minder ingrijpend maar wel prettig in de winter:  een hardtopje.

Dit is de 328 van een stel moedige Engelsen die met de auto naar Afrika wilden rijden. In Spanje eindigde helaas het avontuur.

Er duiken ook steeds vaker Unifiluitvoeringen op.

Het dafmuseum exemplaar.

De diverse legermusea hebben er ook nog enkele staan en rijdend! Wat nooit zal veranderen, hoe goed het onderhoud ook is: pech onderweg.