UN Album

Een uiterst belangrijk stukje geschiedenis in het Legervoertuigen tijdperk is zeker wel de UN. Op deze pagina gaan we daar veel aandacht aan besteden. We verdelen deze pagina in twee gedeeltes. enerzijds oude foto boeken en anderzijds een gedeelte waar bestaande voertuigen in voorkomen. Suggesties zijn welkom via info@legervoertuigen.nl.

Foto's Libanon 1982, Albert Wildeman

Bestaande voertuigen en presentaties

Album Jo

Album Jens van der Vorm (privé foto's)

Album Jens van der Vorm in Beltring

 

Libanon 1982

 

Hallo mijn naam is Albert Wildeman, ik heb in '82 in libanon gediend en heb daar veel fotos gemaakt (zie www.dienstmakkers.nl ) zo ook van deze twee voertuigen, maar ik heb geen idee wat het zijn en wat ze kunnen?
Is er iemand die dat weet?

 

 

Bestaande voertuigen en presentaties

 

Een Moto Guzzi in UN uitvoering.

 

 

De foto hieronder vertoond de eerste rijdende Unifil museum presentatie op 5 mei 2002 in Wageningen. De YP 408 is van Lambert Spreen, en de Nekaf van Henk Bastiaannet, verder waren er nog 2 YA 328 en een Nekaf is UN uitvoering.  Met dank aan Jens van der Vorm.

 

 

Hierbij ook nog een uitnodiging voor andere Un voertuig bezitters en een verslag van de presentatie in Wageningen.

 

 

Dit is de Daf van Albert Akkermans. Het verwisselen van het motorblok uit deze wagen staat op de techniek pagina.

 

 

En hierbij als nagedachtenis de oude YA 324 UN welke van Jo van Kemseke is geweest. binnenkort is deze helaas te zien in een carnavals optocht!

 

 

Nog een paar oude plaatjes.

 

Terug naar boven

Deze foto's kregen we aangereikt door Jo van kemseke waarvoor onze dank.

   

Terug naar boven

Deze foto's en verhalen kregen we aangereikt door Jens van der Vorm waarvoor onze dank.

De Staf 10 alias Unifil 1077 ploegt door een herfstig Zuid-Libanon, in november 1979. Dit was de hoofdweg tussen Haris en de kust. De wagen heeft nog een originele ronde achteruitkijkspiegel. Die is er korte tijd later afgereden en sindsdien was de 1077 van een rechthoekspiegel voorzien.

De plaatselijke middenstand in het Nederlandse Unifilgebied deed z’n best om klanten te trekken. Welgeteld zitten er 28 kogelgaten in deze muur, maar toch “Happy, you are welcome”. Dat is karakter…..

De Staf 10 Unifil 1077, jawel, met rechthoekspiegel, met de majoor Pieter van Geldorp derzelve. Deze Nekaf was de (min of meer exclusieve) directiewagen van de bataljons-voorlichtingsgroep. De foto werd in 1982 gemaakt in Haris.

Twee jaar tevoren, in februari 1980, was de korporaal Van der Vorm de regelmatige chauffeur van de Unifil 1077. Nadat de afgereden buitenspiegel is vervangen en netjes wit was geschilderd, tijd voor een pafke.

De Nederlandse Unifilpost 7.19 lag in 1979 in een heel smalle vallei, met slechts een enkel toegangsweggetje naar de kust. Een YP 408 is op wacht gezet. Het pad naar de douche (rechts) is keurig gemarkeerd. In geval van onvriendelijkheden hoefde een tegenstander slechts een handgranaat vanaf de berghelling te gooien . Later, na diverse incidenten, ontruimde de Charliecie dan ook deze locatie.

Op de enige toegangsweg naar 7.19 reed op 7 november 1979 de Dikke Daf Unifil 3103 op een landmijn. Daarbij sneuvelde de 22-jarige Flip de Koning op de bijrijderszitplaats. De chauffeur bracht het eraf met een gebroken been.

De loodzware laadbak beschermde de daar verblijvende militairen voor verder onheil. De foto is twee uur na het incident genomen en toont de prijs, die voor vredeshandhaving werd betaald.

Bij de 44 Herstelcie in Haris waren verschillende YA314-bureauwagens in gebruik. Foto’s uit 1979 herken je makkelijk, omdat veel voertuigen nog groene zeilen hadden. Links kpl Van der Vorm, rechts kpl Blinksma, september 1979.

Terug naar boven

Jens zijn privé foto's uit deze tijd.

Het begint allemaal met de aanschaf van een Nekaf van een groenteboer in Harderwijk voor zevenduizend gulden. Bouwjaar rond 1960. Het ding zag er redelijk uit, met LPG en dat stond ook op het kenteken. Met de collega’s van de zaak een zonnig ritje van kantoor naar Scheveningen. De trotse eigenaar lacht nog achter het stuur. Het zal zomer 1995 zijn geweest.

Twee jaar later was de Unifil 1077, de Staf 10, herboren.Als herinnering aan een gedenkwaardige tijd en fijn als ruime cabriolet. Tussen foto 1 en foto 2 hebben twee bekwame mensen (niet de eigenaar) zich er vele uren over ontfermd. Complete motorrevisie (twee keer zelfs), nieuwe zuigers en lagers,  gedeeltelijk herbouwde carrosserie, nieuwe raamrubbers en ruiten, herstelde bekleding en revisie van het remsysteem. Defensie in Nieuw Milligen was bereid, de wagen te spuiten. Klaar voor een nieuwe toekomst.

Herhaaldelijk was de Nekaf een graag geziene “sleepjeep” bij de Hollandse IJsselrit. Met 70 oldtimers op stap en dan zonder ANWB….  (mei 1998)

Op speciaal verzoek als trouwauto, onvermoed in zuid-Limburg. Maar ja, voor oud-collega’s zet je je verstand even opzij…

Gezinsuitbreiding: Nekafje (1960) krijgt groter broertje (1954). Samen voor de ouderlijke stalling in Sliedrecht met zoon Sven als tegenwoordig militair chauffeur (raad eens: bij het 44ste dus….) Augustus 2002.

Terug naar boven

Beltring

De Unifil 3103 op de Maasvlakte, augustus 2002. De wagen draagt het nummer van de in 1979 opgeblazen 328 van de Charliecie in Libanon.

Het Rijdend Unifil Museum op tournee. In Engeland onderweg tussen Gravesend en Beltring, juli 2001. Ja, dan moet je aan de andere kant rijden.

Als je voor het eerst in Beltring komt, heb je even tijd nodig. Is this real….?  De Duitse Wehrmacht geeft acht voor de Unifil 3103.

Halt ! Ausweiss vorzeigen ! De Veldgendarmerie bekijkt het ongebruikelijke witte monster in Beltring (juli 2000)

Voor de zelfverdediging zoeken we bondgenoten. En jawel, er zijn nog meer mensen die iets hebben met witte legervoertuigen. Zoals deze Engelsman met een Ferret-pantserwagen, zoals werd gebruikt op Cyprus. Beltring, juli 2001.

Dikke daffen als fotomodel in Beltring. Van links naar rechts een rode, een witte en een groene. Dat zie je niet elke dag, temeer daar de Unifil 3103 de helft vertegenwoordigt van het totale bestand aan witte dikke daffen… En van de rode Brandweerdaffen rijdt er ook maar een. En waar komen al die Nederlanders bij elkaar? Juist, in zuid-Engeland.

Goed, heb je eindelijk een rustig plekje als kampeerwagen gevonden……

……..sta je de volgende morgen omringd door drieduizend groene collega’s. Beltring is het grootste legervoertuigen-evenement dat er bestaat. Ben je eenmaal hier geweest, dan wordt alles daarna minder en minder……

Kijk eens aan, een bekende ! Beltring, augustus 2001 YA 126 van dhr. Akkermans.   

Terug naar boven